Matisse. Zijn werk is hier eerder besproken. Ik was al fan van zijn knip-kunst, door alleen maar naar reproducties in boeken te kijken. Het echte werk is namelijk zo veel meer dynamisch dan de reproducties. Er zit zo veel méér leven in! Matisse gebruikte de kniptechniek in eerste instantie voor het ontwerpen van toegepaste kunst. In de tentoonstelling hing een wandkleed dat hij met die techniek ontworpen had. De wever gebruikt verschillende weeftechnieken binnen één ‘knipvorm’. Daarmee heeft hij het dynamische van Matisse’s werk perfect vertaald. De eigenheid van het materiaal wol is ingezet om dezelfde sfeer, dezelfde levendigheid in het wandkleed te krijgen. Vakmanschap! Bij het glas-in-lood raam was de glazenier er namelijk niet in geslaagd om een goede vertaling te maken van ontwerp naar uitvoering. Naar mijn mening, was het glas te vlak, te egaal, er zat niet genoeg leven in. Het was technisch mooi uitgevoerd, de compositie was natuurlijk goed, de kleuren waren vrolijk en fel, maar het levende en dynamische ontbrak. Natuurlijk speelde ook het aanlichten met kunstlicht in plaats van daglicht, een rol hierin. Maar toch…. De tentoonstelling was fantastisch; het werk van Matisse is fantastisch. Ik heb de hele dag na genoten van de vrolijke beelden die op me af kwamen. Met een klein zwart randje: mijn favoriete materiaal was het minpuntje. Raam heet Kerstnacht en is een opdracht van het tijdschrift Life – 1952 |